Feliratkozás Tartalommegosztás csatornájára

Gyakran Ismételt Kérdések

Ma már a látvarepülés szabályai szerint az ország területén belül szinte bárhol lehet repülni. Ez alól természetesen vannak kivételek. Ilyen a főváros (Liszt Ferenc Reptér közelsége), Paks (atomerőmű), határ légtere. Természetesen lehetnek egyéb korlátozások is, pl.: vadrezervátumok, stb. Csapatunk leggyakrabban a Velencei-tó környékén végzi repüléseit.

A hőlégballon igen érzékeny az időjárási tényezőkre. Alapvetően napkeltétől napnyugtáig szabad repülni.
Október közepétől április közepéig a nap bármely szakában, míg a többi időszakban a napkelte utáni 2 órában, vagy a napnyugta előtti 2 órában lehet hőlégballonos sétarepülést tervezni.
Nem lehet repülni termik képződés idején (felfelé szálló légáramlat, melyet a nap tevékenysége okoz), és kb. 15 km/h szélerősség felett, illetőleg csapadékos időjárás esetén sem.

A hőlégballonos sétarepülés jellemzően a talajszint és 1200 m-es magasság között zajlik. Ezen a magasságon a talajszinthez képest csak minimális a hőmérséklet különbség. Ezért az időjárásnak megfelelő ruházat a ballonozáshoz is elegendő. Cipőnk, ruházatunk legmegfelelőbb, ha olyan, mintha kirándulni mennénk. Ugyanis lehetséges, hogy egy földúton, vagy éppen egy legelő közepén fogunk leszállni. (Természetes lehűlésre az esti leszállás után számíthat, amíg terepjáró gépkocsink megközelíti a hőlégballont, amely közel sem biztos, hogy egy út mellett szállt le.)

A hőlégballon repülés, a repülő sport legbiztonságosabb ága.
Amióta (1970-es évek) hazánkban meghonosodott, ez a repülési ág nem követelt áldozatot.

A levegőben átlagosan töltött idő, körülbelül 1 óra, mely kissé hosszabb és rövidebb is lehet. A repülés időtartama függ az időjárási körülményektől, leszállóhely megközelíthetőségétől, légügyi előírásoktól, és számos egyéb gyakorlati szemponttól.

A levegőben töltött időnél azonban többet kell rászánni az eseményre:
- El kell menni a repülés várható helyszínére, ott meg kell találni az adott időjárási viszonyokhoz alkalmas felszállóhelyet (amelyet csak a helyszínen lehet eldönteni).
- Leszállás után a „követő” kocsinak meg kell találni a hőlégballont, amit össze kell pakolni.
- Az utas(ok)nak oklevelet adunk bátor tettéről, és sajátos, kedves, feledhetetlen szertartással ballonossá avatjuk.

A hőlégballon alapvetően a kupolából, és az alá kötött gondolából áll.

A hajtógázt, amellyel a kupolában lévő levegőt melegítjük, propánbután gáz biztosítja, amelyeket palackokban viszünk magunkkal.

A gáz felhasználására, a kupolában lévő levegő felmelegítésére az égő szolgál.

A felszereléshez tartozik még a szélmotor, amelynek segítségével a kupolát - mielőtt felfűtjük - hideg levegővel töltjük fel.

A felszerelés részét képezi a terepjáró autó, és az utánfutó amely mindezt szállítja.

Ajánljuk mindenkinek, aki egy feledhetetlen élménnyel szeretne gazdagodni.

Kiválóan alkalmas ajándékként is (a 16. nyakkendő, vagy arcszesz helyett) születésnapra, házassági évfordulóra, nászajándékul, céges ügyfeleknek VIP ajándékként.
Az ajándékozás lebonyolításának megkönnyítésére, ajándékjegyet bocsátottunk ki, amit a repülés ellenértékének megfizetése mellett adunk ki. A kibocsátott ajándékjegy 1 éven belül bármikor – természetesen előzetes időpont egyeztetéssel – felhasználható.

Nem lehet repülnie azoknak, akiknek ezt valamilyen betegsége kizárja. Nem célszerű terhes anyáknak, illetőleg bizonyos életkor (8-9 év) alatt.

A gondola teherbíró képessége a kupola nagyságától függ.

Egyesületünk ballonjában egyszerre 3-4 fő tud repülni, de igény esetén – kollegák bevonásával – akár 20-40 fő megrendelését is teljesíteni tudjuk.

Különösebb felszerelést - vendégeink számára - a ballonozás nem igényel. Ami szükséges hozzá, azt egyesületünk, és a szakszemélyzet biztosítja.

Egyéni szükségletüknek megfelelően: innivaló hozható, illetve a fényképezőgép és a kamera szinte kötelező a felejthetetlen élmény megörökítésére.

Leendő utasunkkal megbeszéljük a találkahelyet attól függően, hogy hol, és mikor történik a repülés.

Ettől kezdve a pilóta „a hőlégballon kapitánya” az események teljes körű felelőse és meghatározója.

Kijelöljük azt a területet, ahol a repülést szeretnénk végezni, majd – az aktuális időjárási viszonyokat
mérlegelve – kiválasztjuk a megfelelő felszállási helyet.

A felszállási helyen az utánfutóból kipakoljuk a felszerelést, és összeállítjuk a hőlégballont:
- A kosárra felszereljük az égőt, amelyet összekötünk a földön kiterített kupolával.
- Beindítjuk a szélmotort, és a fekvő kupolát hideg levegővel töltjük fel.
- Az előtöltött kupolában lévő levegőt, a pilóta - az égő segítségével - felmelegíti a fekvő kosárból.
- A melegedő levegő felállítja a kupolát, majd a kosarat is. Ekkortól kezdve a hőlégballon repülésre kész.

...beszállnak az utasok, és a ballon elemelkedik…

   A hőlégballon "elvileg" irányíthatatlan, hiszen a szél fújja amerre csak kedve tartja. A gyakorlatban, korlátozott mértékben ugyan, de mégis lehetséges irányítani. Sőt, a versenyek pont arról szólnak, hogy a pilóta mennyire képes irányítani az "irányíthatatlant".

   A levegő - mint gázkeverék - a fizika tudomány által jól leírt módon viselkedik. "Engedelmeskedve" a kinetika, dinamika és áramlástan tételeinek - halad, irányt változtat, keveredik, rétegződik és közben változik a nyomása, hőmérséklete, nedvességtartalma... - szóval csupa érdekes dolgot "művel". Ezeknek a dolgoknak a frizuránkra, ruházatunkra és komfort-érzetünkre gyakorolt befolyását hívjuk - mi, halandó emberek - egyszerűen csak időjárásnak.
  
A pilóták - szakmájukhoz méltóan - kiválóan ismerik ezeknek a tényezőknek a repülésre gyakorolt hatásait is. A mérésekből származó adatokra (repülési meteorológia), tapasztalatukra és megfigyeléseikre támaszkodva navigálnak a különböző magasságban és irányban haladó légáramlatok között.
   Olyan ez, mintha az egyik mozgójárdáról átlépnénk a másikra. De csak majdnem olyan. A ballonoknak szánt "mozgójárdák" változtatják a helyüket és tulajdonságaikat, ráadásul szabad szemmel nem is látjuk őket... Akad még olyan jelenség a légi és a földi "mozgójárda" használatában amely mindenképpen kerülendő:

- Ha csak egyik lábunkkal lépünk a haladó járdára (mozgólépcsőre), akkor a hátsónkat fájlalva, furcsa grimaszokat fogunk vágni!

- A ballon repülésének sem tesz jót, amikor a kupola felső része az egyik, az alsó része a gondolával pedig a másik áramlatban utazik.

A repülés megkezdése előtt - egy kis "csalafintaságot" alkalmaznak a ballonpilóták. Hidrogénnel töltött lufit engednek útjára, és haladását figyelve tájékozódnak a "helyi viszonyokról".
 
   Egy pilóta, szakszerűen és röviden valami ilyesmit mondana a címadó kérdésre:

- Úgy választjuk meg a felszállás helyét, hogy a repülés tervezett célterülete a helyben megállapított, és a magasságokkal változó, de lehetséges szelek irányába essen. A magasság helyes megválasztásával lehet az ideális pályán maradni, és a célt mégiscsak elérni...

;-)

Pilóta bárki lehet aki:

- Betöltötte a 17. életévét
- Megfelel a - később is kétévente/évente ismétlődő - repülő orvosi vizsgálaton

Elsajátítja az elméleti ismereteket:
- rádiózás, - meteorológia, - aerodinamika, - vezetéselmélet, - navigáció. - anyagismeret, - tűz-, rendvédelmi és elsősegély-nyújtási szabályok, stb.

Az ismeretek elsajátítása elengedhetetlen, hiszen emberéleteket bíznak rá.

Ha elméleti felkészültségéről számot adott, megkezdheti a gyakorlati kiképzést. Azt a hőlégballon pilóta-növendéket aki eredményesen részt vett a gyakorlati felkészítés feladatain, az oktatója hatósági vizsgára engedi.
Amikor az úgynevezett „szakszolgálati engedélyt” (pilótajogsit) megszerezte - kapja meg a hőlégballon kapitányi licencét.

A felkészülési időszak a növendék számára - aktív részvétellel a klub életében és munkájában, - sok-sok óra és nap karbantartó, összeszerelési és más gyakorló feladatot jelent. A repülési eseményeken, az addig megszerzett ismereteket készség szintű gyakorlati tapasztalattá kell fejlesztenie.

A vizsgákon komoly felkészültségről és tudásról kell számot adnia.

A hőlégballonozás költségei

A ballonozás - mint tevékenység - bizony nem olcsó mulatság:
- egy hőlégballon ára legjobb esetben is 6-10 millió Ft.
- a jó minőségű kupola pótlása körülbelül 3 millió Ft, de könnyen lehet a duplája is. Ezután 300-400 üzemóra időtartamban lehet megfelelő módon igénybe venni.
- több százezer forintos kötelező biztosítás is terheli az üzemeltetőt
- a repülő szerkezet (hőlégballon, palackok, utánfutó, terepjáró gépkocsi) tárolása is költséget jelent
- az eszközöket karban kell tartani, bevizsgáltatni és rendszeresen levizsgáztatni. (a ballont, a palackokat és a járművet)
- a repültetést végzők, - kivéve a kizárólag fenntartási költségüket előteremteni igyekvő egyesületeket - díjazásban részesítik a kapitányt és a személyzetet is.
(a ballon üzemeltetéséhez a kapitányon kívül még 3 fő szükséges)
- a repüléshez szükséges gáz ára kb. 20 ezer forint, alkalmanként

Mindezeket figyelembe véve, az utas repülésének díja sem állapítható meg alacsonyabban - mint ami a tényleges költségeket fedezi.

- A sétarepülés személyenkénti ára, ezért általában 35 ezer forint körül kezdődik...