Feliratkozás Tartalommegosztás csatornájára

Irányítható a hőlégballon?

   A hőlégballon "elvileg" irányíthatatlan, hiszen a szél fújja amerre csak kedve tartja. A gyakorlatban, korlátozott mértékben ugyan, de mégis lehetséges irányítani. Sőt, a versenyek pont arról szólnak, hogy a pilóta mennyire képes irányítani az "irányíthatatlant".

   A levegő - mint gázkeverék - a fizika tudomány által jól leírt módon viselkedik. "Engedelmeskedve" a kinetika, dinamika és áramlástan tételeinek - halad, irányt változtat, keveredik, rétegződik és közben változik a nyomása, hőmérséklete, nedvességtartalma... - szóval csupa érdekes dolgot "művel". Ezeknek a dolgoknak a frizuránkra, ruházatunkra és komfort-érzetünkre gyakorolt befolyását hívjuk - mi, halandó emberek - egyszerűen csak időjárásnak.
  
A pilóták - szakmájukhoz méltóan - kiválóan ismerik ezeknek a tényezőknek a repülésre gyakorolt hatásait is. A mérésekből származó adatokra (repülési meteorológia), tapasztalatukra és megfigyeléseikre támaszkodva navigálnak a különböző magasságban és irányban haladó légáramlatok között.
   Olyan ez, mintha az egyik mozgójárdáról átlépnénk a másikra. De csak majdnem olyan. A ballonoknak szánt "mozgójárdák" változtatják a helyüket és tulajdonságaikat, ráadásul szabad szemmel nem is látjuk őket... Akad még olyan jelenség a légi és a földi "mozgójárda" használatában amely mindenképpen kerülendő:

- Ha csak egyik lábunkkal lépünk a haladó járdára (mozgólépcsőre), akkor a hátsónkat fájlalva, furcsa grimaszokat fogunk vágni!

- A ballon repülésének sem tesz jót, amikor a kupola felső része az egyik, az alsó része a gondolával pedig a másik áramlatban utazik.

A repülés megkezdése előtt - egy kis "csalafintaságot" alkalmaznak a ballonpilóták. Hidrogénnel töltött lufit engednek útjára, és haladását figyelve tájékozódnak a "helyi viszonyokról".
 
   Egy pilóta, szakszerűen és röviden valami ilyesmit mondana a címadó kérdésre:

- Úgy választjuk meg a felszállás helyét, hogy a repülés tervezett célterülete a helyben megállapított, és a magasságokkal változó, de lehetséges szelek irányába essen. A magasság helyes megválasztásával lehet az ideális pályán maradni, és a célt mégiscsak elérni...

;-)